جستجو
  • 75
  • 230 مرتبه
Complicated root canal in an anxious patient

Complicated root canal in an anxious patient

03/12/1403

نویسنده: دکتر علی حامدی

شکایت اصلی بیمار: درد شدید دندان

سابقه درمان دندانپزشکی: دندان های مولر اول و دوم ماگزیلا (3# و 2#) سه  سال قبل با آمالگام ترمیم شده اند.

یافته های مهم

اضطراب شدید بیمار از محیط دندانپزشکی

مشاهده ی پوسیدگی وسیع در سمت مزیال دندان مولر دوم (#2)

حساسیت شدید به سرما (+++) (#2)

عدم پاسخ دندان به گرما (-) (2#)

مشاهده ی انحنای شدید ریشه مزیال (#2)

 

تشخیص پالپی : پالپیت برگشت ناپذیر (#2)

تشخیص پری آپیکال : بافت نرمال آپیکال (#2)

طرح درمان : درمان ریشه دندان مولر دوم ماگزیلا

 

چالش های حین درمان :

این درمان دو چالش خیلی بزرگ داشت. اول اضطراب شدید بیمار نسبت به درمان دندانپزشکی که حتی معاینه دندان را تبدیل به یک پروسه ی زمانبر و سخت کرده بود. چالش دوم وجود ریشه مزیوباکال با انحنای شدید بود که احتمال بروز خطا در حین آماده سازی را بالا می برد.

 

 

نکات اموزنده :

درمان بیماران با اضطراب شدید نیازمند زمان کافی می باشد. بهتر است نوبت این بیماران در اول شیفت کاری تنظیم شود و بیمار شب قبل استراحت کافی داشته باشد. همچنین در صورت وجود اضطراب شدید می توان برای بیمار آرامبخش تجویز کرد تا قبل از مراجعه به مطب یا شب قبل مصرف کند.

 

در بیماران مضطرب، دستیابی به بی حسی کامل و عمیق اهمیت بسیاری دارد. اگر دندان پالپیت برگشت ناپذیر داشته و بیمار استرس دارد، بهتر است حجم بی حسی افزایش یابد یا از بی حسی های مکمل مثل تزریق اینفیلتراسیون آرتیکایین در دندان های مولر مندیبل یا تزریق PDL قبل از شروع تراش استفاده شود.

 

قبل از شروع به تراش دندان حتما میزان بی حسی کافی اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توان با استفاده از اسپری سرما و یک گلوله پنبه سایز بزرگ، پاسخ دندان به تست سرما را مورد بررسی قرار داد. در صورتی که دندان به سرما پاسخ می دهد، حتما بایستی بی حسی را تکرار کرد یا از بی حسی مکمل استفاده کرد. همکاری بیمار مضطرب در صورتی که دندان به خوبی بی حس نشود، از دست می رود.

 

آماده سازی کانال های با انحنای شدید یکی از چالش های مهم درمان اندو است. باید طول کانال به سه قسمت تقسیم شده و هر قسمت کرونال، میانی و آپیکال بصورت مجزا آماده شوند. شستشوی مداوم با هیپوکلریت سدیم با استفاده از سرسوزن گیج ۳۰ و چک کردن باز بودن مسیر با استفاده از فایل سایز ۸ یا ۱۰ نیز حائز اهمیت است.

 

آماده سازی کانال های انحنا دار بصورت تدریجی و از فایل های با تیپر ۲ درصد شروع شده و سپس سراغ فایل های با تیپر بالاتر ( در صورت نیاز ) می رویم. در این کانال ها معمولا آماده سازی تا سایز ۲۵ و تیپر ۴ درصد کفایت می کند.

 

فایل های پیوست
01
02
03
04
نظرات

قوانین ارسال نظر

  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.